Till stift på vardera relä kopplas plusmatningen från bilbatteriet, och till stift på vardera relä dras kablar till ett extraljus per relä (beroende på vilken effekt de har). Principen för detta är alltså samma som det första kopplingsschemat här ovan, dock att och kopplas samman mellan flera relä om man inte vill dra separat kablar till allting.
När det gäller LED-ljusramperna så är det endast en kabel med DT-kontakt som ska paras ihop med reläsatsen, det är "Plug-and-play", även extraljus med extern ballast har "Plug-and-play"-kontakter. Enkelt förklarat är ett relä en "elektriskt manövrerad strömbrytare" som du med hjälp av en liten strömsignal inifrån bilens kupé kan styra en stor mängd arbetsström som behövs för att tända upp extraljusen.
Skulle du koppla in tex.
Detta är den absolut vanligaste kopplingen av extraljus. Ni med extraljus, har ni ingen fördröjning på bilens helljus? För en bländar ju av tidigare när man har extraljus, och får då längre tid med bilens halvljus.
Om jag förstår rätt så menar du att man vill köra en bit extra med helljus men utan extrajus innan man bländar av helt? Hur kopplar jag enklast in extraljus på en bil utrustad med xenonljus? Jag har förstått att en vanlig inkoppling med ett ”tungdrivet” elektromekaniskt relä inte alltid är möjligt på den styrsignal som LCM- modulen skickar till xenon-reflektorerna.
När kabeln som går till helljuset har identifierats ska reläets tändningstråd kopplas till denna. När helljuset på bilen tänds skickas även en signal till reläet och extraljusen tänds.
Välkommen till Mitt Biltema. För inkoppling av extraljus. Med relä, kablar, kabelskor, strömbrytare samt kopplingsschema. RELÄ -KABELSATS EXTRALJUS.
Tänkte koppla in dom på gamla sättet, men det sket sig ? Jag skulle ta signal från helljuset framme vid lampan var det tänkt, men där var ju 12v hela tiden. Kan koppla det på annat sätt i relät eller måste man ha ett 2-vägsrelä? Pojken har inte råd med original, så det vill han inte köpa. Din extraljusbutik på nätet, vi har även färdiga paket redo för smidig installation.
Upp till 60% lägre pris när du köper extraljus på nätet, extraljus i alla prisklasser! Vi har Upp till -50% på Extraljus. Jag ska snart montera och koppla in xenon i mina extraljus och funderar på vad för relä det krävs.
Funkar det bra att koppla 3st ballaster till ett vanligt relä från biltema för några tior ? Ett enkelt sätt är att ta manöverströmmen till fjärrljusreläet direkt med en tjuv från helljuslampans sockel och matningen till reläet direkt från batteriets pluspol med en säkring direkt på ledningen. Från reläets minusanslutning drar man en ledning in genom torpeden till en enkel strömbrytare som ansluter till jord. Du behöver ett relä och där finns scheman för inkoppl.
Brukar vara röd kabel till batteri inkl säkring svart till jorden blå till lamporna och grön (styrkabel) till kabeln.
Att koppla in extraljus ska funka precis som. Koppla extraljus med enkelrelä Kopplingsschemat visar inkoppling av två extraljus som har en sammanlagd effekt på 1w. Funktionen består av att extraljusen tänds i samband med att bilens helljus aktiveras.
Om du kollar BAKIFRÅN på Hlampan så är stiftet till höger (lodrätt) helljus och stiftet upptill (vågrätt) halvljus. Reläet är ett enkelrelä. Detsamma gäller förmodligen på din bil oxå Thomas8 fast du har separata reflektorer. Det man då får göra är att koppla relät paralellt med helljuslampan, så att när helljuset tänds drar relät.
Problemet med resonemanget ovan är att om du har ett seriöst relä. Jag tänkte montera extraljus med.
Linus skrev:Rädd för otur likt killen i artikeln JohanL här ovan länkar till så lät jag häromdagen Kia-verkstaden montera elen till mina tre extraljus (ljusen och stag hade jag redan monterat.. ). Skippade knapp i kupen för att spara pengar, de drog bara sladd från lysena och monterade relä.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.