Det är kombinationen av ytornas material, kraften med vilken de trycks mot varandra, om de är i rörelse eller i vila i förhållande till varandra, som bestämmer friktionens storlek. För fasta kroppar är lim den ena ytterligheten med stor.
Friktion är inte en materialegenskap. Värt att påpeka är att detta är den maximala friktionskraften. I den första studien har tre olika mobila metoder jämförts med en handhållen metod.
I den andra studien har en mobil metod vidareutvecklats.
Mobila mätningar har gjorts av Ramböll RST, Roadfriction AB och Olsense Technology AS. Mätningar med handhållet instrument har gjorts av VTI. Ett sätt är att använda en vikt och en dynamometer med underlaget plant, och dra i dynamometern tills den statiska friktionen släpper, och sedan mäta den dynamiska.
Ett annat sätt är att vinkla underlaget, och mäta vinkeln när det börjar glida, samt när det stannar efter att det väl börjat glida. Hur mäter man ström i slutna kretsar? Du får friktion om du provat att köra en bil på gropiga och ojämna ytor. Den mer friktionen du får, desto långsammare du ska gå.
Nu, det skulle inte vara den bästa idén att skridskor på en grov yta framför en hel folkmassa och pub. Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet.
Brit som åker skridskor vill bara ha lite friktion, utom när hon ska bromsa. Bedömning: Exempel på mätvärden då normalkraften varierar.
Denna laboration tränar eleven i att mäta på krafter och friktion samt att se hur teoretiska kunskaper och modeller fungerar i verkligheten. Säg att det krävdes en kraft på N att skuva vikten, alltså mindre än lyftkraften som krävdes. Denna siffra (25) kallas för friktionskonstant och är den som avgör om det är hög eller låg friktion. För att mäta friktion en istället, sätter vi fast ena änden av dynamometern i glaset, och drar försiktigt i den andra änden.
Så drar vi hårdare och hårdare — vi ökar kraften — tills glaset börjar röra sig. När det rör sig med konstant fart läser vi av dynamometern. Det var svårt att mäta friktionen på gräs och asfalt då friktionen var så hög och bromsande upp föremålet.
Det svåra var att hålla skorna i en jämn hastighet hela tiden vilket kan ha lätt till att resultaten inte blev exakta. Mätningsresultaten blev ändå rimliga och man såg tydligt vilket underlag som gav mest friktion.
Till skillnad från när du mäter den statiska friktionskoefficienten. Då ska du mäta kraften när lådan nätt och jämnt börjar glida. Ska komma ihåg det! Tack så mycket för hjälpen!
Mätaren kopplas på valfritt fordon och består av hjul som fälls ned mot vägbanan för att mäta den aktuella friktionen. Traditionellt mäter man friktionen med ett hjul som man bromsar och mäter bromskraften med.
Men nu testas en ny metod från fordonsindustrin för att se hur det kan fungera på flygplatser. Det korrekta sättet att mäta penis är att stå upp och mäta det från den övre delen.
De flesta killar försöker att fuska genom att mäta på undersidan, men. Om det görs måste det finnas ett lastsäkringsintyg i fordonet där upp-mätningen redovisas på ett fastställt sätt. För transport som enbart går på järnväg eller sjö får m = användas om materialkombinationen inte återfinns i tabell. Från rutschbanan har barn erfarenheter av friktion, och av hur den kan variera med olika material.
Dessa erfarenheter kan vara utgångspunkt för elevers fördjupande undersökningar. När man mäter av dynamometern så ska man mäta när skon har varit i en jämn fart ett tag. Man ska inte mäta precis är föremålet har börjat att röra på sig. Det är viktigt att man håller en jämn fart hela tiden för ett så rimligt resultat som möjligt.
Säkerhetsrekommendationen är minst mm för vinterdäck. Vinterdäck som ska fungera vid våta, slaskiga eller snöiga förhållanden och samtidigt kunna ge bra friktion på is måste ha ett djupt mönsterdjup.
När mönsterdjupet blir mindre än mm minskar däckets förmåga att leda bort slask och få grepp på is.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.